Monday 20 October 2014

10 Makanan Berkhasiat Membuang Racun Dalam Badan

1. Badam

Kacang badam kaya dengan serat, kalsium, magnesium, dan protein yang membantu menyeimbangkan kadar gula. Selain mengandungi banyak manfaat yang berguna, badam juga merupakan makanan yang boleh menyahtoksik sistem pencernaan tubuh.

2. Avokado

Buah avokado sangat berguna untuk membersihkan hati dari racun yang mencemarkan tubuh kita kerana avokado penuh dengan bahan antioksidan termasuk glutation. Avokado dikatakan boleh menyekat 30 karsinogen (penyebab racun) di dalam tubuh.

3. Bawang Putih

Bawang putih mempunyai sifat anti bakteria, anti virus, anti kanser, dan melancarkan saluran pernafasan.

4. Buah beri biru

Buah ini bertindak sebagai agen antibiotik pencegah jangkitan saluran kencing dan mempunyai sifat anti virus. Selain itu, ia mampu juga mengurangkan kesan kerosakan akibat keradangan.

5. Sayur brokoli

Brokoli kaya dengan bahan antioksida dan enzim yang membantu sistem pencernaan berjalan berkesan. Selain itu, brokoli mentah mempunyai kandungan antioksida dan enzim yang paling banyak dengan tahap nutrisi yang tinggi.

6. Kranberi

Buah ini mempunyai bahan antibiotik dan boleh membersihkan badan dari bakteria berbahaya dalam saluran kencing.

7. Sayur Kale

Sayuran ini kaya dengan khasiat anti kanser dan antioksidan yang membersihkan tubuh dari racun. Kale juga membantu perokok aktif dan pasif untuk meneutralkan nikotin yang ada di dalam tubuh.

8. Kobis

Kubis boleh mendetoksifikasi saluran kencing dan meredakan kesakitan akibat jangkitan, khususnya pada perut. Kubis kaya akan sifat anti kanser dan antioksidan.

9. Lemon

Lemon yang kaya akan vitamin C ini diperlukan untuk membentuk dan mengukuhkan sistem imun sehingga dapat menangkal racun. Lemon juga mengandungi 20 zat anti kanser.

10. Rumpai Laut

Rumpai laut merupakan makanan yang dapat membersihkan racun dalam tubuh dan hal ini dikemukakan dari pelbagai kajian, sehingga kini banyak dijumpai di pasaran.

No comments:

Post a Comment